اقای کنکور مشاوره تخصصی موفقیت در کنکور سراسری بصورت تضمینی

چگونه برای‌کنکور‌ جمع بندی‌کنیم? راهنمای خرید بهترین کتاب و مقاله اموزشی

اقای کنکور مشاوره تخصصی موفقیت در کنکور سراسری بصورت تضمینی

چگونه برای‌کنکور‌ جمع بندی‌کنیم? راهنمای خرید بهترین کتاب و مقاله اموزشی

چگونه برای‌کنکور‌ جمع بندی‌کنیم?چگونه از درس خواندن برای‌ کنکور‌ خسته نشویم?برنامه ۴ ماهه رایگان تا کنکور ، کانال تلگرام مشاوره کنکور ، مشاوره تلفنی‌کنکور ، کانال تلگرام انگیزشی‌کنکور ، کانال جزوات کنکوری چگونه از درس خواندن برای‌کنکور‌خسته نشویم
جمع بندی کنکور
روش‌جمع‌بندی‌برای‌کنکور
چگونه برای‌کنکور‌جمع بندی‌کنیم
کنکور‌تجربی
انگیزشی کنکور

نکاتی چند پیرامون انتخاب رشته آزمون سراسری


سخنی با اولیای گرامی:

ما مشاورین به هنگام انتخاب رشته برای دانش آموزان، فقط توصیه هایی را می کنیم و به هیچ وجه برایشان انتخاب رشته نمی کنیم، از شما عزیزان نیز خواستاریم چنین عملی را صورت ندهید و بگذارید خود فرزندتان تصمیم بگیرد، اما برای اینکه بتوانند خودشان تصمیم خوبی بگیرند، شما باید سعی کنید تا جایی که ممکن است سطح آگاهی هایشان را افزایش دهید، چون زمانی تصمیم خوبی می توانند بگیرند که از سطح بالایی از دانش و آگاهی برخورد باشند. یکی از اساسی ترین مشکلات داوطلبین کنکور، عدم شناخت دقیق از رشته های دانشگاهی می باشد و متأسفانه از صبر و حوصله اشان هم خارج است که اطلاعات کاملی پیرامون رشته ها بگیرند، بنابراین این روزها می طلبد که شما اولیای عزیز کمکشان کنید و اطلاعات مفیدی را به آنها منتقل نمایید. و آنها را تشویق به مطالعه کتاب ها و سایت های موجود پیرامون معرفی رشته های دانشگاهی نمایید و اینکه تنها رتبه و تراز در انتخاب رشته ملاک نیست و باید سایر موارد را هم مدنظر قرار داد. باید تا جایی که ممکن است بچه ها در شهر خودشان به ادامه تحصیل بپردازند (به خصوص در جو فعلی و با این نا به هنجاری هایی که ما در جامعه خود داریم ) اما در جایی نیز لازم است که ما آینده بچه های خودمان را ببینیم و این مسائل را نادیده بگیریم، به طور مثال دانش آموزی بود که خواستار قبولی در رشته مهندسی عمران بود چون پدرش هم به این حرفه مشغول بود و از آینده شغلی مطمئن برخوردار بود، ایشان بررسی می کرد که نزدیک ترین محل به تهران برای قبولی در این رشته کجا بود ( چون رتبه اش به قبولی در این رشته در دانشگاه های تهران نمی رسید ) بنابراین دانش آموز بهتر است که به طور مثال مهندسی عمران رشت را قبول بشود تا اینکه در تهران بماند و علوم پایه بخواند. بنابراین فقط رتبه و نمره ملاک نیست و باید علایق و توانایی های فردی و آینده شغلی فرزندانتان را هم مد نظر قرار دهید.

 

و سخن آخر ا ینکه از شما داوطلبین گرامی خواستارم فرآیند انتخاب رشته را موکول به فرصت محدود انتخاب رشته نکنید ( همان عادت قدیمی شب امتحانی)، از هم اکنون به شناسایی رشته های تحصیلی، به حد نصاب هایی که باید برای ورود به آن رشته ها بدست آورید، به امکانات علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی که برای تحصیل بر می گزینید، به امکان ادامه تحصیل دادن در آن رشته، بیاندیشید تا در انتخاب رشته آگاهانه و عالمانه عمل کنید انشاءالله،و اینکه فراموش نکنید که بهترین مشاورین برای شما، اولیای شما هستند، از راهنمایی هایشان کمال استفاده را ببرید.

 
تغییرات انتخاب رشته آزمون سراسری در سال 1388 نسبت به سال های گذشته:

امسال با توجه به تغییراتی که در بحث بومی گزینی رخ داده است، پذیرش دانشجو در رشته های دانشگاهی دوره روزانه شامل تغییراتی شده است. در رشته های مهندسی برق، مکانیک، کامپیوتر، عمران، معماری و مهندسی صنایع در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی در گروه علوم تجربی، حقوق، روانشناسی و حسابداری در گروه علوم انسانی پذیرش بومی پس از کسر سهمیه 40 درصدی ایثارگران (40درصد ظرفیت هر رشته دانشگاهی به سهمیه ایثارگران و 60 درصد آن به سهمیه مناطق 1،2،3 و نهادها تعلق دارد) به صورت 60 درصد گزینش بومی ( استانی، ناحیه ای و قطبی ) و 40درصد گزینش آزاد صورت گیرد که در صورت عدم تکمیل ظرفیت اختصاصی به سهمیه ایثارگران باقی مانده ظرفیت به صورت 50درصد گزینش بومی و 50 درصد گزینش آزاد به پذیرش داوطلبان اختصاص خواهد یافت. گزینش درسایر رشته های آزمون سراسری پس از کسر سهمیه 40درصدی ایثارگران به صورت 80 درصد بومی و 20 درصد آزاد صورت خواهد پذیرفت و در صورت عدم تکمیل ظرفیت اختصاص یافته به سهمیه ایثارگران، باقیمانده ظرفیت به صورت بومی به منظور پذیرش داوطلبان اختصاص خواهد یافت. برای کسب اطلاعات بیشتر، دفترچه شماره 2  که در اوایل مرداد ماه توسط سازمان سنجش منتشر خواهد شد را مطالعه نمایید.

 
توضیح یک روش متداول در انتخاب رشته آزمون سراسری:

این روش که به روش انتخاب رشته ماتریسی 8×3 نیز معروف می باشد، بدین گونه است شما باید در ابتدا کلیه رشته های موجود در گروه آزمایشی خود را در خانواده هایی دسته بندی نمایید ( حدود 8 گروه رشته )، به طور مثال در گروه آزمایشی ریاضی فیزیک بدین گونه عمل می نماییم،

 

1- برق، کامپیوتر، IT،مهندسی پزشکی

2- عمران، معماری، شهرسازی

3- مکانیک، هوافضا، صنایع، رباتیک

4- مهندسی شیمی، نفت، متالوژی، پلیمر، معدن، نساجی

5- سایر مهندسی ها (پروژه، اجرایی، ... ) و مهندسی کشاورزی

6- علوم پایه( ریاضی، فیزیک، آمار، شیمی، علوم کامپیوتر)

7- کلیه کاردانی ها

8- کلیه رشته های کارشناسی مشترک ( حسابداری، مدیریت ها، روانشناسی، حقوق)

 

بعد از انجام این کار، شما به اولویت بندی این گروه رشته ها بر اساس ترجیح فردی خود می پردازید(این 8 گروه رشته ها را بر اساس ترجیح خود از 1 تا 8 مرتب نمایید) و اگر به طور مثال به یک یا دو دسته از این رشته ها هم علاقه نداشتید با مداد روی آن خط می کشید ( مثلاً شما علاقه ای به انتخاب رشته های کاردانی ندارید) و علت اینکه ذکر شد با مداد این کار را انجام دهید این است که شاید در انتهای کار انتخاب رشته، بدلیل عدم تکمیل صد اولویت انتخاب رشته، مجبور شوید که از این گروه هم ( کاردانی ها) رشته هایی را انتخاب نمایید.

 

ما در انتخاب رشته، کلیه رشته ها را به سه دسته رشته ها خوش بینانه یا ایده آل، رشته های متعادل و رشته های کف قابل قبول تقسیم بندی می نماییم. رشته های ایده آل یا آرمان گرایانه رشته هایی هستند که در خوش بینانه ترین حالت ممکن شانس قبولی در این رشته ها را خواهید داشت (یعنی با توجه به رتبه ای که کسب کرده اید، احتمال قبولی شما در این رشته ها کمتر از 50% می باشد) به شما توصیه می کنیم که حدود 20 تا 25 انتخاب از اینگونه رشته ها داشته باشید. رشته هایی متعادل یا واقع گرایانه رشته هایی هستند که شانس قبولی خوبی در آنها با توجه به رتبه بدست آمده تان دارید، شما می توانید حدود 55 تا 60 رشته متعادل را انتخاب نمایید و در نهایت امر رشته های کف قابل قبول، رشته هایی هستند که شما حاضرید در این گونه رشته محل ها قبول بشوید تا اینکه یک سال دیگر پشت کنکور بمانید، بهتر است حدود 20 رشته محل کف قابل قبول را در انتخاب های پایانی خود قرار دهید.

 

شما می باید هر دسته از این 8 گروه رشته ها را به این سه دسته (ایده آل، متعادل و کف) براساس رتبه و نمره موجود در کارنامه خود تقسیم بندی نمایید، اینجاست که پرینت های کامپیوتری انتخاب رشته می توانند به کمک شما بیایند. ( چون این کار شما را بسیار ساده می کنند). پس از انجام این مرحله فقط بر روی رشته های متعادل متمرکز شوید و رشته های متعادل اولین اولویت از هشت گروه رشته محل ها را در مقابل خود قرار داده و به اولویت بندی آن رشته محل ها براساس ترجیح فردی خود بپردازید و سپس به همین صورت رشته های متعادل بعدی اولویت های بعدی این 8 گروه رشته ها را براساس ارجحیت های فردی خود اولویت بندی نمایید سپس تمامی رشته محل های متعادل اولویت بندی شده را در یک برگه مجزا نوشته و دوباره از ابتدا به اولویت بندی همگی آنها بپردازید، آنقدر رشته محل ها را جا به جا نمایید که اولین رشته محل متعادل شما از هر جهت نیست به مثلاً 49 رشته محل پس از خود (فرض بر این است که شما 50 رشته متعادل انتخاب نموده باشید) برایتان ارجح تر باشد. شما باید برای رشته های ایده آل و کف قابل قبول نیز همین مسیر را طی نمایید و در نهایت امر پس از مشخص شدن رشته شهرهای اولویت بندی شده در سه بخش ایده آل، متعادل و کف، همه این رشته محل ها را در یک برگه مجزا نوشته و دوباره به اولویت بندی نهایی آنها بپردازید به گونه ای که باز هم متذکر می شوم که انتخاب اول شما از هر جهت باید برای شما نسبت به 99 انتخاب پس از آن از ارزش و ارجحیت بیشتری برخوردار باشد. و به همین ترتیب انتخاب یک صدم شما از ارزش کمتری نسبت به تمامی 99 انتخاب جلوتر از خود برخوردار باشد.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی